Proizvođač suvenira Željko Ćosić, koji na manifestaciji Advent u Zagrebu izlaže različite rukotvorine posljednjih 20-ak godina, za Obrtnik.hr upozorava kako su obrtnici ove godine ostali ‘kratkih rukava’.
Kao glavni razlog vidi iznimno lošu organizaciju manifestacije o čemu je pisao odgovornima iz Grada Zagreba.
Što se to događa s Adventom po kojem je hrvatska metropola bila prepoznata diljem svijeta, pojasnio je Željko u svom pismu upućenom resornom gradskom uredu.
U njemu tvrdi kako se ove godine zbog loše marketinške strategije privukao jako mali broj turista bolje platežne moći o čemu govori sama struktura prodaje, uglavnom jeftinih ‘magneta’, dok su skuplji, originalni predmeti ostali gotovo netaknuti.
Osim toga, Željko Ćosić ističe kako nije bilo ni adekvatnog zabavnog sadržaja na glavnoj pozornici kao niti ‘ispod sata’, a time niti toliko potrebnog okupljanja turista, bez čega je svaki advent nezamisliv.
![](https://obrtnik.hr/wp-content/uploads/2024/01/Advent-obrtnici-3-1024x768.jpg)
Pismo obrtnika Željka Ćosića prenosimo u cijelosti:
Poštovani,
Probat ću određenim redoslijedom nabrojati sve mane i pozitivne strane (na žalost bilo ih je malo) Adventa u Zagrebu 2023.
Organizacija: sastanak sa izlagačima je bio deset dana prije početka, a sam natječaj je završio u svibnju 2023. i to je kasno da se otklone bilo kakvi problemi vezani za organizaciju! Primjer: došao sam u Odjel za izdavanje dozvola za ulaz automobilom do kućice 20 dana prije početka Adventa i djelatnik me izričito odbio (kao i kolegicu Doris), da bi na sastanku bilo rečeno da mogu dobiti dozvolu! Dobio sam je 08.01.2024.!!!
Mislim da bi ubuduće pred sam natječaj trebalo izložiti što će se zbivati, koliki su troškovi osim izlicitirane cijene (još uvijek ne znam trošak struje i odvoza smeća) bar okvirno (različito za ugostitelje i suvenire), točan raspored ostalih kućica i događanja – ove godine i izlagači u Gajevoj/Bogovićevoj i na nas nekoliko na Trgu Bana Jelačića je izgubilo kupce premještanjem Adventa sa Gornjeg grada na Trg, nama se smanjila cirkulacija ljudi, a ugostiteljima povećala konkurencija! Da se svi parametri znaju prije natječaja, a posebno što se misli napravit od strane grada oko organizacije (nove atrakcije, koja tržišta se marketinški osvajaju i sl.)!
Isto tako, treba biti događanja na pozornici na Trgu jer je to glavni gradski trg na kojem bi se ljudi, turisti trebali okupljati, recimo na svakom Adventu bi organizirao tradicionalni koncert Ansambla Lado, kao jedne gradske institucije, zatim koncert Zagrebačkih solista, Zagrebačke filharmonije (bez Let 3)… dakle organizirao bih događanja na glavnom gradskom trgu kao bitne komponente prepoznatljivosti zagrebačke kulture što domaćim tako i stranim turistima!
I to bi podiglo prepoznatljivost Zagreba a isto tako bile bi to atrakcije turistima, recimo koncert Lada u subotu nakon paljenja treće adventske svijeće ili Klinaca s Ribnjaka za Sv. Nikolu… U istome: SPEKTAKL I PREPOZNATLJIVOST
Zašto ovo govorim?! Jer su ove godine dominantno dolazili gosti iz BiH i Srbije koji su došli na jednodnevne izlete, potrošili nešto na suvenire i kobasice, ali to je malo za ozbiljnu turističku potrošnju! Treba dovoditi goste iz bogatijih obližnjih zemalja koji će dolaziti na vikend ili tjedne aranžmane čime se bitno povećava turistički prihod jer oni troše na smještaj, hranu, zabavu…
Ove godine struktura prodaje je bitno promjenjena, 80% prodaje čine jeftiniji proizvodi (magneti, šalice), a samo 20-tak% oni skuplji (slike, nakit). Ukratko, mislim da se pomalo troši brend Adventu u Zagrebu jer se ne stvaraju nova događanja i atrakcije te da će idućih godina biti sve teže dovoditi turiste bez novih atrakcija. Ono što je negativna karakteristika prošlogodišnjeg Adventa je pomanjkanje domaćih gostiju, iz Hrvatske, ali i iz Zagreba, po mom mišljenju baš zbog nedostatka atrakcija i marketinga!
Posebno žalosti što je malo građana posjetilo Advent, prije bi se dolazilo na kuhano vino i kupovinu poklona, mislim da je ove godine jako pao dolazak Zagrepčana (prijašnjih godina moj promet je bio 60/40 u korist stranih turista a 2023. odnos je bio 80/20 u korist stranih gostiju!
Prije je i tramvaj vikendom bio besplatan (iako realno 0,58 centi nije puno) ali te besplatne vožnje su marketinški zvučale sjajno!
Kao članovi Udruženja obrtnika prije korone smo na ovom dijelu ‘ispod sata’ organizirali događanja, humanitarne akcije, zabavu i bendove, postavili i ugostiteljsku kućicu sa domaćim proizvodima obrtnika, organizirali prezentacije, izrade tradicionalnih suvenira, sad kad tih događanja nema, manja je i posjećenost!
Za kraj mogu navesti da je premještanjem sa Gornjeg grada na Trg bana Jelačića baš naš Advent dobio na živosti (ovo govorim iz kuta posjetitlja, nama je promet padao) jer bi u petak i subotu DJ i koncert podigli atmosferu na Trgu i posjetitelji bi imali osjećaj događanja Adventa!
Toliko u ovom osvrtu, uvijek sam raspoložen uživo podijeliti svoja zapažanja kao sudionik zadnjih dvadesetak Advenata i izlagač na nekim stranim Adventima, znam da Zagreb može organizirati bolji Advent, zabavniji i atraktivniji, brendirati se kao jedan od najboljih (ove godine je to pokušala Budimpešta) a u sklopu toga ostvariti visoke prihode (nisu bitni samo direktni kroz licitaciju prostora već oni indirektni kroz noćenja i promete, a to indirektno donosi i gradu prihode kroz poreze)!
Srdačan pozdrav,
Željko Ćosić