Svi smo mi potrošači i ne možemo bez osnovnih namirnica, ali divljanje cijena u velikim trgovačkim lancima mnogima je već postalo neizdrživo. Kupnja po akcijama, traganje od trgovine do trgovine za sniženim artiklom koji će ostaviti koji euro u mršavom novčaniku umirovljenika, redovna je praksa mnogih naših sugrađana.
I onda svi dođu na stup srama. I oni koji su to zaslužili. I oni koji se poput osiromašenih potrošača, ali u drugoj ulozi, bore preživjeti u teškoj tržišnoj utakmici. To su mahom mali trgovci i obrtnici koji iz dana u dan pokušavaju nemoguće – parirati velikim igračima.
I unaprijed su osuđeni na propast. Jer male kvartovske trgovine koje nisu dio nekog velikog lanca, cijenom ne mogu konkurirati. Mogu osmijehom…
Prkose zakonu tržišta
Tu su tik do vaše kuće ili stana, samo zato jer su u duši trgovci, jer su naslijedili obrt svoga djede ili bake te s osmijehom na licu prkose zakonu tržišta. I zato jer trebaju preživjeti. Državi platiti porez, djeci kupiti cipele za zimu. Jer i sami su potrošači.
Sjećate se kad ste nakon zadnje velike kupnje lupali glavom o zid jer na popisu nije bio papar ili sol. Ulje ili mlijeko. Pa ste odjurili dati koji cent više kod vašeg lokalnog trgovca koji je spasio stvar. Juha nije ostala neslana!
Nemojmo biti ti koji će zabiti posljednji čavao u lijes malih, kvartovskih trgovina. Ionako su očajni. I Jure iz Splita i Štef iz Zagreba svakoga se dana pitaju treba li im sve to. Na vrijeme plaćati sva davanja jer država ne oprašta kamate, a kad se sve zbroji, nema tu neke zarade.
Ono što veliki mogu, mali trgovci mogu samo sanjati
Veliki lanci trgovina imaju mogućnost pregovaranja s dobavljačima, što im omogućava da nabavljaju proizvode po nižim cijenama i time mogu nuditi povoljnije cijene krajnjim kupcima. Male trgovine, zbog manjeg obima prodaje, nemaju toliku pregovaračku moć i obično moraju nuditi proizvode po višim cijenama kako bi pokrile svoje troškove.
Veliki trgovački lanci imaju širok asortiman proizvoda, često uključujući i proizvode vlastite marke koji su jeftiniji, a konkurentni kvalitetom. Mali trgovci teško mogu pratiti takvu ponudu jer im je prostor i kapital ograničen.
Veliki lanci imaju sredstva za ulaganje u reklamu, promocije i loyalty programe koji privlače kupce. Mali trgovci obično nemaju takve resurse, što im otežava privlačenje i zadržavanje kupaca.
Trgovački lanci često imaju više lokacija, bolje parkirne kapacitete i prodajnu površinu koja može ponuditi i druge usluge poput dostave ili čak samoposlužne blagajne.
Trgovački lanci mogu smanjiti troškove, ne i male trgovine
U konačnici, veliki lanci zbog većeg obima poslovanja mogu smanjiti troškove po jedinici proizvoda. Male trgovine ne mogu iskoristiti ovu prednost.
Zbog svih ovih faktora, male trgovine se suočavaju s velikim izazovima u konkurenciji s velikim lancima, koji im oduzimaju kupce i otežavaju poslovanje.
Bojkotiranje malih trgovaca može imati dugoročne negativne učinke na zajednicu, ekonomiju i samu kvalitetu života. Umjesto toga, razmislimo o načinima kako balansirati potrošnju između velikih lanaca i malih trgovina, podržavajući one koji nude vrijednost i kvalitetu.