Hrvatski poduzetnici fokusirani su na inovacije pri čemu njih 55 posto razvija nove proizvode, čak 73 posto ih koristi umjetnu inteligenciju u poslovanju, a 69 posto ih planira u idućih godinu dana zapošljavati za stalno, pokazalo je, između ostaloga, najnovije istraživanje EY Poduzetničkog barometra.
To istraživanje provela je konzultantsko-revizorska tvrtka EY među hrvatskim poduzetnicima u sklopu istraživanja na razini regije Srednje, istočne i jugoistočne Europe te središnje Azije (CESA).
Rezultati barometra pokazuju kako su hrvatski poduzetnici sve više fokusirani na inovacije, pri čemu ih je 55 posto usmjereno na razvoj novih proizvoda, a 59 posto na inovacije procesa, izvijestili su u četvrtak iz EY-a.
Kada je u pitanju umjetna inteligencija, EY Poduzetnički barometar otkriva kako 73 posto hrvatskih poduzetnika sve više koristi umjetnu inteligenciju u nekoj mjeri u poslovanju, čime Hrvatska prednjači u odnosu na prosjek CESA regije (61 posto).
S druge strane, domaći poduzetnici i dalje su oprezni s ulaganjima u umjetnu inteligenciju, sa 41 posto tvrtki bez ikakvih ulaganja u AI u posljednje tri godine.
Goruća pitanja iskusni radnici i troškovi rada
Vezano sa izazove s kojima se poduzetnici suočavaju, čak 78 posto njih ističe kako teško pronalazi zaposlenike s relevantnim iskustvom, u odnosu na 53 posto u CESA regiji, što ukazuje na nužnost jačanja suradnje s obrazovnim institucijama i ulaganja u razvoj talenata, navode iz EY.
Kako dodaju, goruće je i pitanje troškova rada, jer čak 96 posto ispitanika očekuje negativan utjecaj rasta troškova rada na financijsku sigurnost, slično kao u CESA regiji (85 posto).
Očekivano, 80 posto domaćih poduzetnika izražava zabrinutost zbog trenutnih geopolitičkih nestabilnosti, no većina poduzetnika ističe kako je uspjela stabilizirati svoje opskrbne lance te 57 posto njih ne očekuje negativne utjecaje na tom planu, ističu iz EY.
Zapošljavati za stalno planira čak 69 posto poduzetnika
Iz EY kažu i da svega 4 posto ispitanika planira prodaju tvrtke u sljedećih godinu dana, što upućuje na to da su hrvatski vlasnici i dalje izrazito vezani za svoje tvrtke i orijentirani na dugoročnu izgradnju vrijednosti.
“Većina hrvatskih poduzetnika trenutno ne razmatra prodaju svojih tvrtki, a visokih 47 posto preferira ostaviti tvrtku u obiteljskom vlasništvu. To nam pokazuje da su domaći poduzetnici skloni očuvanju obiteljske baštine, što je, vjerujem, dio našeg mentaliteta i kulture”, kaže Berislav Horvat, Country Managing Partner u EY-u Hrvatska.
Rezultati istraživanja pokazuju kako su u Hrvatskoj poduzetnici i dalje skloniji zapošljavati za stalno nego angažirati povremene radnike ili freelancere, budući da njih 69 posto planira u sljedećih godinu dana zaposliti više stalnih radnika, dok to u CESA regiji planira u prosjeku njih 48 posto. S druge strane, stalno zaposlenje osigurava i stabilniju strukturu tvrtke i poslovanja, pa u Hrvatskoj tek 2 posto poduzetnika planira smanjivati broj zaposlenika.